Nowe Audi RS6 zadebiutowało publicznie [zdjęcia z IAA]

Audi zabrało ze sobą na tegoroczne targi we Frankfurcie dwa drapieżne modele RS. Jednym z nich jest nowe RS6 Avant.

Audi świętuje w tym roku 25-lecie powstania pierwszych sportowych modeli gamy RS. Marka wobec tak dużej okazji nie mogła pozostać obojętna, z uwagi na to w zeszłym miesiącu poznaliśmy nową generację Audi RS6, a teraz nowe Audi RS7. Pomimo tego, że premiera RS7 miała miejsce na trwających właśnie targach we Frankfurcie, na wydarzeniu nie mogło zabraknąć również wcześniejszego debiutanta.

Generacja oznaczona jako C8, kontynuuje design bazowego, kanciatego A6, jednak przemodelowane zderzaki i poszerzone nadkola dają efekt nadzwyczaj agresywnego wyglądu. Samochód wygląda jakby był stworzony do dosłownego połykania kilometrów na niemieckich autobahnach.

Nowe RS6 posiada wiele charakterystycznych dla gamy RS elementów. Z przodu pojawiły się wykończone białym kolorem przetłoczenia, a z tyłu masywny i nadzwyczaj wielki dyfuzor z dwoma okrągłymi końcówkami wydechu.

Sercem nowego RS6 jest 4-litrowy, 8-cylindrowy widlasty silnik z systemem mild hybrid o mocy 600 KM oraz 800 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Od 0 do 100 km/h to sportowe kombi rozpędza się w 3,6 sekundy. Prędkość maksymalna została elektronicznie ograniczona do 250 km/h. Jeśli to kombi RS wyposażymy w opcjonalny pakiet dynamiczny, prędkość ta może wzrosnąć do 280 km/h, a jeśli w pakiet dynamiczny plus – do 305 km/h.

Zastosowany na pokładzie 48-woltowy układ elektryczny sprawia, że silnik V8 z podwójnym turbodoładowaniem jest nie tylko szybki, lecz również oszczędny. Podczas delikatnego hamowania samochód może odzyskać nawet 12 kW mocy i zmagazynować ją w osobnym akumulatorze litowo-jonowym, którą następnie może wykorzystać do zasilania samochodu przy wyłączonym silniku.

Nowe RS6 Avant w standardzie jest wyposażone w pneumatyczne zawieszenie, co jest nowością w tym modelu. Nadwozie jest o 20 mm niżej zawieszone niż nadwozie standardowego A6 Avant. Dodatkowo przy prędkości powyżej 120 km/h samochód automatycznie obniża się o kolejne 10 mm dla zachowania lepszej aerodynamiczności. Do jazdy po mieście można wykorzystać specjalny tryb “Lift”, który przy niskich prędkościach unosi nadwozie o 20 mm, aby lepiej absorbować nierówności.

Za przełożenie napędu na wszystkie koła odpowiada nowa, 8-biegowa skrzynia automatyczna Tiptronic. Siły dystrybuowane są za pośrednictwem w pełni mechanicznego centralnego dyferencjału na oś przednią, w stosunku 40:60. Jeśli jedno z kół wpadnie w poślizg, automatycznie więcej momentu napędowego przenoszone jest na oś z lepszą przyczepnością. Nawet 70 procent momentu może być wtedy przekierowane na oś przednią i nawet 85 procent na oś tylną.

Standardowo nowe RS6 Avant posiada 21-calowe felgi aluminiowe w stylistyce dziesięcioramiennej gwiazdy z oponami w rozmiarze 275/35. Opcjonalnie dostępne są felgi 22-calowe o pięciu ramionach w kształcie litery V z oponami w rozmiarze 285/30. Wentylowane i perforowane tarcze hamulców mają rozmiary 420 mm z przodu i 370 mm z tyłu.

Na pokładzie znajdziemy aktywny wydech z czarnymi końcówkami, którego głośność możemy regulować w konfigurowalnych trybach RS1 i RS2 systemu Audi Drive Select. Poszczególne tryby wpływają również na ustawienia silnika, na zarządzanie zmianą biegów, na wspomaganie kierownicy, na zawieszenie, na dynamiczny układ czterech kół skrętnych, na sportowy mechanizm różnicowy quattro oraz na charakterystykę pracy automatycznej klimatyzacji.

zdjęcia: Michał Śniadek

Subskrybuj nasz nowy kanał YouTube i oglądaj videotesty:

Dodaj komentarz